„Sanatorium pod Klepsydrą” Wojciecha Jerzego Hasa – labirynt czy kłącze.
Rozdział I
WPROWADZENIE – LABIRYNT A KŁĄCZE
KULTUROWE ZNACZENIE LABIRYNTU
Pierwotna symbolika
Nić Ariadny
Labirynt w średniowieczu
Barok i manieryzm
Motyw labiryntu w literaturze – przykłady
KŁĄCZE – DELEUZE I GUATTARI
Zasady kłącza, według Deleuze’a i Guattari’ego
Kim jest nomada?
REFLEKSJA NA TEMAT SZTUKI I ŚWIATA
Artysta – nomada
Realizacje typu kłącze
Internet
Książka
Film
Rozdział II
ARTYSTYCZNE CREDO HASA
Formuła kina poetyckiego
Sanatorium pod Klepsydrą – próba odczytania filmowego kodu
TRUDNA PRZEPRAWA – DROGA JÓZEFA W SANATORIUM
Poszukiwanie „króliczej nory”
Przenikanie i znikanie
Igraszki z czasem
Wstęga Moebiusa
Droga wtajemniczenia
W państwie śmierci
Rozdział III
ZAPLĄTANI W NIĆ ARIADNY
Pętla – opowieść o życiu pijaka
Rękopis znaleziony w Saragossie – nowa twarz Hasa
Kompozycja szkatułkowa
Plecionka zdarzeń
Rękopis
ŚWIATY JERZEGO HASA
Rupieciarnia
Tajemniczy ornament: scenografia a fabuła i narracja
Studium przedmiotu
Kres człowieka
Zakończenie
Dlaczego labirynt?
Dlaczego kłącze?
lalkarz – Pan de Voss
demiurg – Ojciec
Podsumowanie
Mechanizm komunikowania emocji za pomocą gry aktorskiej i onirycznych środków wyrazu w filmie „Pętla” Wojciecha Jerzego Hasa.
WSTĘP
W głąb króliczej nory
I. HŁASKO I JEGO „PIERWSZY KROK W CHMURACH”
- Analiza powieści Hłaski
- Porównanie świata powieści do świata filmowego Hasa, zbadanie typów narracji oraz określenie form ekspresji.
II. W REKWIZYTORNI HASA
- Próba określenia znaczenia surrealistycznych symboli, powiązanie ich treściowo i logicznie.
- Rola ekspresjonizmu w kształtowaniu się rzeczywistości filmowej.
- Wyszukanie wizualnych akcentów.
III. CO OŻYWIA ŚWIAT „PĘTLI”?
- Kreacja ogólna bohatera, jego portret psychologiczny.
- Środki ekspresji, jakimi dysponuje postać (Kuba), stany ludzkiego ducha, jakie udaje mu się zobrazować.
- Psychologizm bohatera – Oniryzm a śmierć.
VI. ZAKOŃCZENIE
Świadectwo Alicji a sen Kuby